La “familizzazione” dell’impresa: alcune riflessioni sul familismo imprenditoriale in Brianza nella crisi economica attuale

Autori

  • Simone Ghezzi Università degli Studi di Milano-Bicocca

DOI:

https://doi.org/10.1473/212

Parole chiave:

Family business, entrepreneurship, kinship, gender.

Abstract

Drawing on a ethnographic research in an area characterized by a dense network of small family-run firms this article looks at the transformation of such enterprises and at their inner relations. It argues that family-run firms are a special kind of organization of production as family (non-commodified) labour and commodified labour are interwoven. Familistic relations, which permeates the enterprise and creates the basic conditions for its formation and functioning, is termed entrepreneurial familism. It sets the organizational structure of the firm and defines the strategies of the transmission of capital adopted by the entrepreneurs. The leader of a small family firm may decide to include or to exclude some kin members from the process of intergenerational succession in order to secure corporate earnings and good performance in the upcoming future. Yet, the choice of share redistribution and ultimately the planning of succession may be a highly contested business decision within the kin group. This form of unequal transmission of capital, based on gender, may leave painful scars within the family, undermining or even destroying personal relationships and kinship solidarity. 

Riferimenti bibliografici

Aldrich H.E., Cliff J.E. 2003, The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective, in «Journal of Business Venturing» 18 (5): 573-596.

Banfield E.C. 1976, Le basi morali di una società arretrata, Bologna: Il Mulino [ed. or. 1958].

Bauer M. 1997, Tra impresa e famiglia. Trasmissione e successione nelle piccole e medie imprese, Roma: NIS.

Becattini G., Bellandi M., Dei Ottani G., Sforzi F. (a cura di) 2001, Il caleidoscopio dello sviluppo locale. Trasformazioni economiche nell’Italia contemporanea, Torino: Rosenberg & Sellier.

Fuà G., Zacchia G. (a cura di) 1984, Industrializzazione senza fratture, Bologna: Il Mulino. Camera di Commercio, Industria, Artigianato e Agricoltura di Milano, 1995, Rapporto Brianza Economia, Milano.

Camera di Commercio, Industria, Artigianato e Agricoltura di Milano 2005, Rapporto Brianza Economia, Milano.

Camera di Commercio, Industria, Artigianato e Agricoltura di Monza Brianza 2015, Rapporto Brianza Economia, Monza.

Corbetta G., Minichilli A. (a cura di) 2016, Guida per i passaggi generazionali: condizioni di successo, errori da evitare e case history, Milano: Assolombarda, http://www.assolombarda.it/media/comunicati-stampa/guida-per-i-passaggi-generazionali.

Ghezzi S. 2007, Etnografia storica dell’imprenditorialità in Brianza. Antropologia di un’economia regionale. Milano: Franco Angeli.

Greenhalgh S. 1994, De-Orientalizing the Chinese Family Firm, in «American Ethnologist», 21 (4): 746-775

James Jr. H.S. 1999, What Can the Family Contribute to Business? Examining Contractual Relationships,«Family Business Review», 12 (1): 61–71.

Marcus G. 1989, The Problem of the Unseen World of Wealth for the Rich: Toward an Ethnography of Complex Connections, «Ethos», 17(1): 114.123.

Marcus G., Hall P.D. 1992, Lives in Trust: The Fortunes of Dynastic Families in Late Twentieth-Century America, Boulder, CO: Westview Press.

Pescarolo A. 1994, Famiglia e impresa. Problemi di ricerca all’incrocio fra discipline, «Passato e presente», 31:127-142.

Schumpeter J.S. 1976, Capitalismo socialismo democrazia, Milano: Etas Kompass.

Sciolla L. 2001, Familismo, «Il Mulino», 4/01: 653-659.

Soru A. (a cura di) 2005, Le cause di mortalità delle imprese in Lombardia. I risultati di una ricerca campionaria, Rapporto Formaper, http://www.formaper.it/ricerche-studi-pubblicazioni/ricerche-aree-tematiche/demografia-imprenditoriale.

Yanagisako S. 1991, Capital and gendered interest in Italian family firms, in Kertzer D., Saller R. (a cura di) The Family in Italy: From Antiquity to the Present, New Haven, CT: Yale University Press, 321-339.

Yanagisako S. 2002, Producing Cultural and Capital, Family Firms in Italy, Princeton: Princeton University Press.

Zanotelli F. 2012, Per un'antropologia storica della genesi di un distretto industriale. Le fonti orali, i post-mezzadri e la piccola impresa a Poggibonsi, «LARES, Quadrimestrale di studi demoetnoantropologici», 78(1-2): 59-87.

Zanotelli F. 2016, Tra boom e crisi. Il distretto valdelsano del mobile e del camper alla prova della pratica e della teoria, in D’Aloisio F., Ghezzi S. (a cura di) Antropologia della crisi. Prospettive etnografiche sulle trasformazioni del lavoro e dell’impresa in Italia. Torino: L’Harmattan Italia, 133-159.

##submission.downloads##

Pubblicato

2017-03-28

Come citare

Ghezzi, S. (2017). La “familizzazione” dell’impresa: alcune riflessioni sul familismo imprenditoriale in Brianza nella crisi economica attuale. EtnoAntropologia, 4(1), 57–72. https://doi.org/10.1473/212