Noi contro tutti: la solidarietà aggressiva nella web communitas No Lombroso

Autori

  • Maria Teresa Milicia Università di Padova

DOI:

https://doi.org/10.1473/188

Parole chiave:

Repatriation movement, Online ethnography, Facebook, Lombroso Museum, Antisemitism

Abstract

In November 2009 the renewed  display of the Museum  “Cesare Lombroso” opened to visitors in Turin. A “No Lombroso” cartel of Neo-bourbon and other Southern political associations moved to protest against the Museum. They went to  demand the repatriation of the brigand’s Villella skull for burial in his birthplace Motta Santa Lucia (CZ). In September 2012, I entered the No Lombroso Facebook group to conduct my online participant observation. The involvement in the day-to-day Facebook interactions highlights the performative construction of the aggressive solidarity into the web communitas.

Biografia autore

Maria Teresa Milicia, Università di Padova

Università di Padova, Dipartimento di Scienze Storiche Geografiche e dell’Antichità, Via Vescovado 30,  35141 Padova, Italy

Riferimenti bibliografici

Amselle J.-L. 2005, Connessioni. Antropologia dell’universalità delle culture, Torino: Boringhieri.

Appadurai A. 2014, Il futuro come fatto culturale. Saggi sulla condizione globale, Milano: Cortina.

--2005, Sicuri da morire. La violenza nell’era della globalizzazione, Roma: Meltemi.

Aprile P. 2010, Terroni. Tutto quello che è stato fatto perché gli italiani del Sud diventassero meridionali, Milano: Piemme.

Barbero A. 2012, I prigionieri dei Savoia. La vera storia della congiura di Fenestrelle, Roma-Bari: Laterza.

Boellstorff T. 2008, Coming of Age in Second Life. An Anthropologist Explores the Virtually Human, Princeton-Oxford: Princeton University Press.

Boellstorff T. et al. 2012, Ethnography and Virtual Worlds. A Handbook of Methods, Princeton-Oxford: Princeton University Press.

Bonavita R. 2005, L’image des Juifs dans la littérature italienne du romantisme au fascisme in Matard-Bonucci M.-A. (ed.) 2005, Antisémythes. L’image des juifs entre culture et politique (1848-1939), Paris: Nouveau monde éditions.

Bourdieu P. 1988, La parola e il potere. L’economia degli scambi linguistici, Napoli: Guida.

--1983, La distinzione. Critica sociale del gusto, Bologna: Il Mulino.

Boyd D. M. 2008, Social Network Sites: Definitions, History and Scholarship, «Journal of Computer-Mediated Communication», 13: 210-230.

Burrell J. 2009, The Field Site as a Network: a Strategy for Locating Ethnographic Research, «Field Methods», 21 (2):181-199.

Castells M. 2012, Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age, Cambridge: Polity.

--2007, Communication, Power and Counterpower in the Network Society, «International Journal of Communication», 1: 238-266.

--2005, The Network Society: From Knowledge to Policy, in Castells M., Cardoso G. (eds.) 2005, The Network Society. From Knowledge to Policy, Washington: Centre for Translating Relation.

--2000, The Rise of the Network Society, Oxford: Blackwell.

Cody F. 2011, Publics and Politics, «Annual Review of Anthropology», 40: 37-52

Coleman G. E. 2014, Hacker, Hoaxer, Whistleblower, Spy: The Many Faces of Anonymous, London-New York: Verso.

--2010, Ethnographic Approaches to Digital Media, «Annual Review of Anthropology», 39: 487-505.

Colombo G. 2000, La scienza infelice: il museo di antropologia criminale di Cesare Lombroso, Torino: Boringhieri (I ed. 1975).

Comber R. 2011, Negotiating Access with Known and Unknown Others, «Etnografia e ricerca qualitativa», 2: 189-210.

De Lorenzo R. 2013, Borbonia felix. Il Regno delle Due Sicilie alla vigilia del crollo, Roma: Salerno Editrice.

Esposito R. 1998, Communitas. Origine e destino della comunità, Torino: Einaudi.

Juris J. 2012, Reflections on #Ocupy Everywhere: Social Media, Public Space, and Emerging Logics of Aggregation, «American Ethnologist», 39 (2): 259-279.

Giglioli D. 2014, Critica della Vittima. Un esperimento con l’etica, Roma: Nottetempo.

Hine C. 2008, Virtual Ethnography: Modes, Varieties, Affordances, in Fielding N., Lee R. M., Blank G. (eds.) 2008, Sage Handbook of Online Research Methods, London: Sage.

--2000, Virtual Ethnography, London: Sage.

Hutchinson E. 2014, Researching Forums in Online Ethnography: Practice and Ethics, «Studies in Qualitative Methodology», 13: 91-112.

Lorenzetto S. 2011, <http://www.ilgiornale.it/news/l-unit-d-italia-150-anni-gronda-sangue-dei-terroni.html>

Markham A. 2013, Fieldwork in Social media: What would Malinowski do?, «Journal of Qualitative Communication Research», 2(4): 434-446.

--2007, The Methods, Politics, and Ethics of Representation in Online Ethnography, in Denzin N. K., Lincoln Y. (eds.) 2007 , Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Third Edition, Thousand Oak: Sage.

--1998, Life Online: Researching Real Experience in Virtual Space, Walnut Creek: Altamira Press.

Marmo M. 2011, Il grande brigantaggio nel cinema. Dalla prima alla seconda repubblica, «Storicamente», 7 <http://www.storicamente.org/04_comunicare/marmo_film_brigantaggio.htm>

McCurdy P., Uldam J. 2014, Connecting Participant Observation Position: Toward a Reflexive Framework for Studying Social Movement, «Field Methods», 26(1): 40-55.

Milicia M.T. 2014a, Lombroso e il brigante. Storia di un cranio conteso, Roma: Salerno Editrice.

--2014b, La protesta «No Lombroso» sul web. Narrative identitarie neo-meridionaliste, «Etnografia e ricerca qualitativa», 2: 265-286.

--2011, La maschera e il volto: l’identificazione del nemico nella «Difesa della Razza», «Voci», VII-VIII: 123-153.

Miller D. 2011, Tales from Facebook, Cambridge: Polity.

--2010, An Extreme Reading on Facebook, <http://openanthcoop.net/press/http:/openanthcoop.net/press/wp-content/uploads/2010/10/Miller-An-Extreme-Reading-of-Facebook.pdf>

Montaldo S. 2014, Sudismo: guerre di crani e trappole identitarie, «Passato e Presente», 93: 5-18.

--2012a, La “fossa comune” del Museo Lombroso e il “lager” di Fenestrelle: il centocinquantenario dei neoborbonici, «Passato e Presente», 87: 105-118.

--2012b, Il cranio, il sindaco, l’ingegnere, il giudice e il comico. Un feuilleton museale italiano, «Museologia Scientifica», 6:137-146.

Novelli M. 2014, <http://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2014/03/28/ultima-polemica-su-lombroso-minacce-alla-studiosa.html>

Orgad S. 2005, From Online to Offline and Back: Moving from Online to Offline Relationships with Research Informants in Hine C. (ed.) 2005, Virtual Methods. Issues in Social Research on the Internet, Oxford-New York: Berg.

Postill J. 2014, Democracy in an Age of Viral Reality: A Media Epidemiography of Spain’s Indignados Movement, «Ethnography», 15 (1): 51-69.

--2013, The Multilinearity of Protest: Understanding New Social Movements Through their Events, Trends and Routines, <http://johnpostill.com/2013/10/19/the-multilinearity-of-protest/>

Remotti F. 2010, L’ossessione identitaria, Roma-Bari: Laterza.

Saccà F. 2014, L’illusione della democrazia in rete, in Montanari A. (ed.) 2014, Attori politici e nuovi strumenti di comunicazione, Milano: Angeli.

Schreiber J.-P. 2005, L’image des Juifs et du Judaïsme dans le discours antimaçonnique au XIX siècle, in Matard-Bonucci M.-A. (ed.) 2005, Antisémythes. L’image des juifs entre culture et politique (1848-1939), Paris: Nouveau monde éditions.

Sumiala J. et al. 2014, Studying Youth in the Media City: Multi-sited Reflections «EASA Media Anthropology Network's 46th e-Seminar, 25 February-11 March», < http://www.media-anthropology.net/>

Turner V. 1986, Antropologia della performance, Bologna: Il Mulino.

--1972 Il processo rituale. Struttura e antistruttura, Brescia: Morcelliana.

Wilson R. E., Gosling S. D., Graham L.T. 2012, A Review of Facebook Research in Social Sciences, «Perspectives on Psychological Science», 7(3): 203-220.

Wilson S. M, Peterson L. C. 2002, The Anthropology of Online Communities, «Annual Review of Anthropology», 31: 449-467.

##submission.downloads##

Pubblicato

2016-05-17

Come citare

Milicia, M. T. (2016). Noi contro tutti: la solidarietà aggressiva nella web communitas No Lombroso. EtnoAntropologia, 3(2), 165–178. https://doi.org/10.1473/188