Bricolage, spreco ed economia della festa

Autori

  • Laura Bonato Università di Torino

DOI:

https://doi.org/10.1473/100

Parole chiave:

festival, bricolage, waste, revitalization, food

Abstract

The issue of ceremony can be analyzed in terms of  “cultural bricolage”: it consists of using different pieces made free by shattering and recombining them in a broader conceptual arena. Ceremonies, in fact, involve both tradition, parts of different rituals, and collective representations. In doing this, they succeed in their aim: identify new meanings which fit perfectly with contemporary lifestyles. Cultural bricolage, however, can also be investigated in terms of game and fun: in this respect two particular ceremonies will be analyzed: the battle of the oranges, characterizing the Historical Carnival of Ivrea, and the Tomatina of Buñol. The common point between the two ceremonies is waste. As we will see, waste is functional to the success of the ceremonies themselves, as they feature an exaggerated use of food, respectively oranges and tomatoes which are thrown to the public during the “battles”, in a sort of ritualized aggression.

Biografia autore

Laura Bonato, Università di Torino

Università di Torino, Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne, via Verdi 10, I-10124, Torino, Italy

Riferimenti bibliografici

Bataille G. 1933, La notion de dépense, «La critique sociale», 7.

Bianco C., Del Ninno M. (a cura di) 1981, Antropologia e semiotica, Firenze: Guaraldi.

Bonato L. 2006, Tutti in festa. Antropologia della cerimonialità, Milano: FrancoAngeli.

Bordone R. 1997, Ius primae noctis. Origine storica di un mito in ambito piemontese, in Castelli F., Grimaldi P. (a cura di), Maschere e corpi. Tempi e luoghi del Carnevale, Roma: Meltemi, 120-130.

Bravo G.L. 1987, Sacra rappresentazione e bricolage, Presentazione a Grimaldi R., Complessità sociale e comportamento cerimoniale, Milano: FrancoAngeli, 9-27.

Clastres P. 1980, Recherches d’anthropologie politique, Paris: Seuil.

Ferrarese D. 2007, Analisi dell’evoluzione del Carnevale di Ivrea, Università di Torino.

Fiorani E. 2006, Moda, corpo, immaginario, Milano: Edizioni POLI.design.

Freud S. 1975, Totem e tabù, Torino: Boringhieri.

Giallombardo F. 1990, Festa orgia e società, Palermo: Flaccovio.

Gianotti G., Quaccia F. 1986, Il getto delle arance nel Carnevale di Ivrea, Ivrea: tipografia Ferraro.

Lanternari V. 1981, Spreco, ostentazione, competizione economica. Antropologia del comportamento festivo, in Bianco C., Del Ninno M. (a cura di), Antropologia e semiotica, Firenze: Guaraldi, 132-148.

Lévi-Strauss C. 1964, Il pensiero selvaggio, Milano: Il Saggiatore.

Plessner H. 2008, Antropologia dei sensi, Milano: Raffaello Cortina Editore.

Rollandin G. 1995, L’abc del Carnevale d’Ivrea, Ivrea: Bolognino.

Sanga G. 1982, Personata libido, «La Ricerca Folklorica», 6, 5-20.

Società Canavesana Servizi 2009, L’arancia che rinasce arancia, «Info Canavese Servizi», 1, 10-11.

Talentino C. 2008, Lo spreco nelle feste, le feste dello spreco, Università di Torino.

Toschi P. 1955, Le origini del teatro italiano, Torino: Boringhieri.

##submission.downloads##

Pubblicato

2014-04-14

Come citare

Bonato, L. (2014). Bricolage, spreco ed economia della festa. EtnoAntropologia, 2(1), 183–192. https://doi.org/10.1473/100

Sezione

Riformulazioni – Valorizzazioni – Rifunzionalizzazioni